ترموکوپل نوع B
مارس 30, 2020
تجهیزات ضد انفجار
مارس 30, 2020

تجهیزات اندازه‌گیری دما

تجهیزات اندازه‌گیری دما مربوط به تجهیزات جانبی مورد نیاز برای ساخت یا تعمیر ترموکوپل‌ها و یا PT100 است.

برای مشاهده محصولات آگوت کلیک کنید.

انواع کانکتور ترموکوپل

موقعیت کانکتورها معمولاً در محیط‌های دما بالا مانند کوره‌ها و ماشین آلات صنعتی است; بنابراین با توجه به این درجه حرارت، سنسور ها و کانکتورها در معرض خوردگی و آسیب مکانیکی قرار دارند. این اتصالات نیاز به جایگزینی گاه به گاه دارند; استفاده از اتصالات و  تجهیزات اندازه‌گیری دمای مناسب اجازه می‌دهد; این کار بدون خطا، سریع و بدون خطر  بوجود آمدن اتصال کوتاه انجام شود.

کانکتور

تجهیزات اندازه‌گیری دما

کانکتورهای ارائه شده توسط شرکت پایاسنس برتری تکنیکی و عملی در زمینه  اتصال به انواع سیم ترموکوپل و مهار مناسب آنها به صورت قابل اطمینان نسبت به سایر کانکتورهای موجود در بازار دارند.

کانکتورها به صورت ثابت و سیار با توجه به نیاز مشتری توسط شرکت پایاسنس تأمین می‌شود. همچنین کانکتورها از جنس ترموپلاستیک‌های از شیشه پرشده هستند که بسیار مقاومند و توانایی تحمل حرارت تا ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد را دارند.

اتصال دو فلز از جنس مختلف باعث ایجاد ترموکوپل ثانویه می‌شود و در اندازه گیری با استفاده از ترموکوپل در تجهیزات اندازه‌گیری دما باعث خطا می‌شود. بنابراین در اتصال ترموکوپل به وسیله اندازه گیری و ترمومتر بایستی از کانکتور استاندارد مربوط به همان ترموکوپل استفاده کرد.

برای مشاهده محصولات آگوت کلیک کنید.
تجهیزات اندازه‌گیری دما

تجهیزات اندازه‌گیری دما

انواع غلاف ترموکوپل

غلاف ترموکوپل

تجهیزات اندازه‌گیری دما

استیل ۳۱۶:

استیل ۳۱۶ دارای ۱۶% کروم ، ۱۰% نیکل و ۲% مولیبدن است; مولیبدن برای کمک به مقاومت در برابر خوردگی ناشی از کلراید (مثل آب دریا و … ) به آن اضافه می‌شود.

حداکثر دمای کاری: ۹۰۰ درجه سانتی‌گراد.

بهترین مقاومت در برابر خوردگی در فولاد‌های ضد زنگ آستنیتی.

به طور گسترده در تجهیزات اندازه‌گیری دمای مورد استفاده صنایع غذایی و شیمیایی استفاده می‌شود.

استیل ۳۰۴:

این آلیاژ ها به استیل نگیر مشهور هستند; در واقع، نگیر بودن، نشان دهنده خواص غیرمغناطیسی این آلیاژ ها به علت دارا بودن زمینه و ساختار آستنیتی آنهاست; با افزودن عناصر آستنیت زا می توان آن را در دمای محیط نیز پایدار نمود. وجود ۸ تا ۱۰% نیکل به ازای ۱۸% کروم، ساختار فولاد را به صورت آستنیتی پایدار می نماید; این تغییر فاز باعث تغییر عمده خواص مکانیکی از جمله افزایش شکل پذیری آلیاژ می گردد.

حداکثر دمای کاری: ۹۰۰ درجه سانتی‌گراد.

مقاومت خوردگی فولاد زنگ نزن ۳۰۴ از ۳۱۶ کمتر می باشد. همچنین قیمت این نو استیل از ۳۱۶ ارزانتر می‌باشد.

به طور گسترده در تجهیزات اندازه‌گیری دمای مورد استفاده در صنایع غذایی و شیمیایی (در مواردی حساسیت پایین‌تری وجود دارد و اولویت هزینه است) استفاده می‌شود.

استیل ۳۲۱:

آلیاژ ۳۲۱ یک  استیل مشابه نوع ۳۰۴ اما با محتوی تیتانیم استاضافه کردن تیتانیم اضافه از تشکیل کاربید‌ها در حین جوشکاری و در دمای ۴۲۷ تا ۸۱۶ درجه سانتی‌گراد جلوگیری می‌کند.

حداکثر دمای کاری: ۸۷۰ درجه سانتی‌گراد.

این آلیاژ مقاومت در برابر خوردگی و اکسیداسیون خوبی دارد و هم چنین دارای استحکام خزشی خوبی است.

 به طور گسترده در صنایع هوافضا و شیمیایی کاربرد دارد.

استیل ۳۱۴:

مقاومترین استنلس استیل نسبت به تحمل حرارت استاستفاده از درصدهای بالای عناصرآلیاژی کرم و نیکل، افزایش استحکام دردمای بالا (فولادهای نسوز) و مقاومت دربرابر پوسته شدن درانواع استینلس ۳۱۰  (۱٫۴۸۴۵) و ۳۱۴ (۱٫۴۸۴۱) را ایجاد کرده است.

حداکثر دمای کاری: ۱۲۰۰ درجه سانتی‌گراد.

به طور گسترده در تجهیزات اندازه‌گیری دمای مورد استفاده در صنایع هوافضا و شیمیایی کاربرد دارد.

جالب است بدانید SPACEX در پروژه سفر به مریخ از این استیل در بدنه فضا پیما استفاده میکند.

برای مشاهده محصولات آگوت کلیک کنید.

سیم ترموکوپل

سیم و کابل ترموکوپل برای انتقال دیتا دما به سیستم کنترل، ایندیکیتور‌ها و برد آدام مورد استفاده قرار می‌گیرند .کابل ترموکوپل به دو دسته کلی کابل اکستنشن و  کابل جبران تقسیم می‌شود. این نوع کابل انواع مختلفی دارد که در بسیاری از صنایع مصرف می‌شود و برای هر صنعتی متناسب با محیط و موارد مصرف نوع خاصی را باید انتخاب نماییم.

سیم ترموکوپل

سیم ترموکوپل

انواع سیم ترموکوپل در تجهیزات اندازه‌گیری دما

  • کابل اکستنشن:

سیم اکستنشن برای انتقال سیگنال از ترموکوپل به سیستم کنترل، نشاندهنده و یا برد آدام استفاده می‌شود. طول این نوع سیم با توجه به افت ولتاز در طول آنها محدود است. به طور معمول هدف این است که کل مقاومت کل را در کمتر از ۱۰۰ اهم حفظ کند.

  • سیم جبران کننده:

سیم جبران کننده ترموکوپل برای انتقال سیگنال از ترموکوپل به  سیستم کنترل و .. استفاده می‌شود. از این نوع سیم معمولا برای مسیرهای بالای ۲۰۰ متر  استفاده می‌شود.

در تجهیزات اندازه‌گیری دما معمولا برای نقاطی که تعداد سنسور ها بالا باشد; برای راحتی از مولتی کابل‌ها استفاده می‌شود که می تواند کابل گسترش و یا کابل جبران ترموکوپل باشد.

برای مشاهده محصولات آگوت کلیک کنید.

چگونگی کنترل و تنظیم دمای دستگاه‌های حرارتی

کنترل دقیق دمای یک فرآیند بدون نیاز به دخالت اپراتور، مبتنی بر یک ترموستات(کنترل‌کننده دما) است; ترموستات یا دماپا دستگاهی جهت تنظیم دما به وسیله‌ی کنترل جریان منبع تغذیه انرژی گرمایی فرآیند است.

ترموستات:

سنسورهای دما مانند ترموکوپل و RTD ورودی‌های کنترلر هستند و دمای تنظیم شده خروجی آن‌هاست.

هنگام انتخاب سیستم کنترلی در تجهیزات اندازه‌گیری دما می‌بایست به:

  • محدوده‌ی دمایی، میزان دقت و سرعت ریسپانس(پاسخ زمانی) درنتیجه تعیین نوع سنسور ورودی (ترموکوپل یا RTD)
  • خروجی مورد نیاز : رله الکترومکانیکی، SSR و آنالوگ
  • الگوریتم کنترلی مورد نیاز : روشن/خاموش (on/off) تناسبی (proportional) و PID
  • تعداد و نوع خروجی‌ها : گرمایشی، سرمایشی، هشداری و محدوده‌ای(رنج یا limit)

توجه داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تجهیزات اندازه‌گیری دما با ما در تماس باشید. انتخاب مناسب‌ترین محصول با توجه به کاربرد شما یکی از مواردی است که حتماً باید به آن دقت شود.

برای مشاهده محصولات آگوت کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *