نمایشگاه بین المللی گوانجو چین تا پیش از این با نام نمایشگاه کالاهای صادراتی چین شناخته میشد. این رویداد تجاری بینالمللی و همه جانبه، تاریخی طولانی داشته و بزرگترین نمایشگاه تجاری چین از لحاظ گستردگی عرصهی نمایشگاه، تعداد شرکتکننده و حجم معاملات تجاری است. نمایشگاه گوانجو که عنوان بهترین و اولین نمایشگاه چین را با خود یدک میکشد؛ هر سال دو بار در فصلهای بهار و پاییز در مرکز بینالمللی گردهمایی و نمایشگاهی گوانجو (مجموعه Pazhou) برگزار میشود؛ این نمایشگاه در هر یک از دورههایش در ۳ فاز و هر فاز به مدت ۵ روز برگزار میشود; توسعه نمایشگاه گوانجو در این سالها نشان میدهد که چگونه چین در مسیر باز کردن درهای تجارتش به روی دنیا، دستاوردهای بیشتر و بیشتری کسب کرده است; نمایشگاه گوانجو بهترین سکو برای شرکتهای چینی برای اتصال به بازارهای بینالمللی و جایگاهی عالی برای اجرا شدن سیاستهای چین در مورد رشد تجارت خارجی است; نمایشگاه گوانجو، پنجره، سمبل و تجسم حضور چین در جامعه جهانی است.
مبالغه نیست اگر بگوییم ۵۰ سال توسعه تجارت خارجی چین، بر روی معاملاتی که در نمایشگاه کانتون انجام شده صورت گرفته است; در طول برگزاری این نمایشگاه در این سالها حدود ۳۰ مقام ارشد در سطح رئیس جمهوری و ۸۴ مقام در سطح معاون نخست وزیر از ۷۸ کشور دنیا از نمایشگاه گوانجو دیدن کردند. نمایشگاه کانتون تاثیر فراوانی بر تجارت خارجی چین از شش دهه پیش، از زمانی که شروع به کار کرده داشته است; این نمایشگاه اتصال چین و دنیای بیرون را بهبود بخشید و نمایشگر تصویر کنونی چین و موفقیتهای توسعهای این کشور است; خریداران از سراسر جهان به نمایشگاه گوانجو میآیند تا تامینکنندهها را پیدا کرده و با آخرین محصولاتی که در چین ساخته شدهاند آشنا شوند; این نمایشگاه میزبان کمپانیهای تجاری، کارخانهها، بنگاههای علمی تحقیقاتی، شرکتهای سرمایهگذاری و شرکتهای خصوصی است; این شرکتهای پیشرو در چین از این نمایشگاه به عنوان سکویی برای گسترش تجارت خود در سطح بینالمللی و به نمایش گذاشتن جدیدترین پیشرفتها در صنعت کاریشان استفاده میکنند; در سالهای گذشته این نمایشگاه همچنین محلی بوده برای شرکتهای خارجی تا محصولات و خدمات خود را به بازار در حال گسترش چین معرفی کنند.
نمایشگاه بین المللی گوانجو چین کار خود را در سال ۱۹۵۷ در شهر گوانجو (با نام سابق کانتون) در مرکز استان گوآنگدونگ آغاز کرد; نمایشگاه گوانجو در آن زمان تنها مکانی بود که خریداران خارجی میتوانستند به فروشندگان چینی دسترسی پیدا کنند; این نمایشگاه به صورت مشترک توسط وزارت تجارت و فرمانداری استانی گوآنگدونگ ایجاد شد; مدیریت و سازماندهی این نمایشگاه توسط مرکز تجارت خارجی چین انجام میشود; نمایشگاه گوانجو با هدف شکستن ممنوعیتها و تحریمهای دولتهای کاپیتالیستی و پیدا کردن منابع جدید برای گسترش تجارت خارجی در دهه ۱۹۵۰ راهاندازی شد; دههای که در آن دولت چین تنها با ۲۰ کشور روابط معمولی دیپلماتیک داشت و ۸۰ درصد تجارت خارجی چین با کشورهای سابقا سوسیالیستی انجام میشد; چین در آن زمان به گام برداشتن در جادهای به سمت تجارت جهانی نیاز داشت; گوانجو برای موقعیت جغرافیایی ایدهآلش در نزدیکی به ماکائو و هنگ کنگ و رابطه تاریخی و فرهنگی خوبش با کشورهای دیگر برای به راهاندازی این نمایشگاه انتخاب شد; گوانجو محلی است که صنایع تولیدی چین در این بخش از کشور متمرکز شدهاند; همین موضوع تاثیر به سزایی در جذابیت این رویداد تجاری داشته است.
از زمان گشایش تاکنون، نمایشگاه بین المللی گوانجو چین به صورت مداوم دو بار در سال برگزار شده است; نمایشگاه گوانجو حتی در اوایل دهه ۱۹۶۰ در سالهای تحول اجتماعی سیاست یک گام بزرگ به جلو (Great Leap Forward)، انقلاب فرهنگی در اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ و حتی شیوع سارس در ۲۰۰۳ بدون توقف برگزار شد; اولین دوره نمایشگاه تنها میزبان ۱۲۲۳ خریدار بینالمللی از ۱۹ کشور و منطقه دیگر دنیا بود; ۹۸ درصد آنها از هنگ کنگ بودند. تخمین زده میشود تا دوره ۱۱۹ام، کل حجم صادرات این نمایشگاه به عدد ۱٫۲ تریلیون دلار و تعداد شرکتکنندگان خارجی به ۷٫۶۴ میلیون نفر رسیده است. محوطه نمایشگاه در مجموع ۱٫۱۸ میلیون متر مربع مساحت داشته و تعداد غرفهداران داخلی و خارجی نمایشگاه از عدد ۲۴ هزار گذشته است. با داشتن ۳۵۶ هزار متر مربع فضای سربسته نمایشگاهی، این نمایشگاه هم اکنون در مقام سوم جهان قرار دارد; در هر دوره از نمایشگاه گوانجو حدود ۲۰۰ هزار خریدار از ۲۱۰ کشور از سرتاسر دنیا خود را به این رویداد تجاری مهم میرسانند.
تاریخ شروع از ۱۵ اکتبر تا ۱۹ اکتبر ۲۰۱۷ (۲۳ الی ۲۷ مهر ۹۶) و نیم سال دوم از ۲۶ لغایت ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ از ساعت ۹:۳۰–۱۸:۰۰
الکترونیک: لوازم الکترونیک و لوازم برقی خانگی، محصولات کامپیوتر، محصولات الکتریکی; لوازم الکتریکی منزل تجهیزات نورپردازی و روشنایی: سیستم روشنایی، منبع نور، اتصالات نور;
وسایل نقلیه و قطعات یدکی: دوچرخه، موتور سیکلت، قطعات خودرو، وسایل نقلیه غیر ساخت ساز; انواع ماشینآلات: تجهیزات برق، برق، ماشین آلات بزرگ، مجموعه تجهیزات، ماشین آلات عمومی، ماشین آلات کوچک، لوازم جانبی صنعتی، ابزار دوربین، ماشین آلات بافندگی و … ; سختافزار: سختافزارهای رایانهای ساختمان: مواد و مصالح دکور سازی و ساختمان سازی، تجهیزات بهداشتی و حمام.
منابع انرژی: منابع جدید انرژی
تاریخ شروع از ۲۳ اکتبر تا ۲۷ اکتبر ۲۰۱۷ (۱ الی ۵ آبان ۹۶) و نیم سال دوم از ۳ لغایت ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ از ساعت ۹:۳۰–۱۸:۰۰
تجهیزات نورپردازی و روشنایی: ظروف آشپزخانه و کارد و چنگال، سرامیک عمومی، وسائل خانه، محصولات مراقبت شخصی، لوازم آرایش، محصولات و مواد غذایی حیوانات خانگی محصولات تبلیغاتی و هدایا: ساعت، ساعت مچی و ابزار بصری (اوپتیکال)، اسباب بازی، هدایای تبلیغاتی (شامل صنایع دستی، جواهرات و اشیای قیمتی، مدالها وحلقه های جایزه ای، انواع تقویم ، جعبه های هدیه و کارت)، محصولات جشنواره ای دکوراسیون خانگی: سرامیک های هنری، صنایع دستی شیشه ای، محصولات بافندگی و محصولات دستی آهنی، دکوراسیون خانه، محصولات باغبانی، دکوراسیون سنگی و آهنی و تجهیزات آبگرم در فضای باز، مبلمان.
تاریخ شروع از ۳۱ اکتبر تا ۱۴ نوامبر ۲۰۱۷ (۹ الی ۱۳ آبان ۹۶) نیم سال دوم از ۱۱ لغایت ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ از ساعت ۹:۳۰–۱۸:۰۰
پوشاک و منسوجات و کفش: لباس مردانه و زنانه، پوشاک کودک، لباس زیر، لباس ورزشی، خز و چرم و محصولات مرتبط، لوازم جانبی مد، فرش و کفپوش خانگی، نساجی و مواد خام و پارچه، تابلو فرش و پرده های نقش دار محصولات اداری، کیف، تفریح و سرگرمی: تجهیزات اداری و مخازن استفاده روزانه، مخازن چرم، مخازن پلاستیکی، کیفهای چرم، کیفهای چرمی PVC، کیف و لوازم جانبی، محصولات ورزشی، مسافرت و تفریح و سرگرمی دارو، تجهیزات پزشکی و محصولات بهداشتی: داروها، محصولات بهداشتی و تجهیزات پزشکی، پانسمان های پزشکی و یکبار مصرف مواد و محصولات غذایی: انواع نوشیدنیها، مواد خوراکی، تجیزات بسته بندی و صنایع مرتبط